Ako prekonať únavu

Dôvodom, prečo sa cítime byť stále unavení môže byť hneď niekoľko. Každý z nás by si asi tipol ako prvé spánok, pričom dôvod môže byť úplne iný. Dôležité je vedieť, ktorá príčina to je a vedieť ju odstrániť, aby sme mohli byť znova čulí a plní energie.

  •  Nedostatok spánku – tento faktor je jedným z najčastejších u ľudí. Dôležité je upraviť si svoj „time management“ tak, aby sme všetko stíhali v rámci času rovnomerne a nezaťažovali tým zbytočne organizmus.
  • Nedostatok tekutín – najmä vody. Tá nám prekrvuje mozog, ten dokáže rýchlejšie pracovať, tým pádom posilňujeme nie len pamäť ale všetky ostatné orgány.
  • Málo minerálov, najmä železa – železo je chemický prvok, ktorý zabezpečuje správne prenášanie kyslíka červenými krvinkami. Ak ho máme nedostatok, telo a orgány (hlavne mozog) nie sú dostatočne prekrvené a my sme unavení, malátni a zíva sa nám.
  • Pracujeme nad limit – chceme za krátky čas dosiahnuť veľa a samozrejme bez chýb. Prílišný perfekcionizmus nás zahltí a pri nedosiahnutí cieľa dobre frustruje, čo telo zbytočne unaví.

sleeping worker

  • Príliš veľa stresu – nenadarmo sa hovorí, že veľa stresu škodí…je to tak. Telo tým oslabuje, hlavne našu psychiku. A keďže psychika ide ruka v ruke s telom, oslabuje sa aj naše telo a aj imunita. Dôležité je nebrať si všetko príliš k srdcu. A nerobiť z „komára somára“.
  • Nesprávne potraviny – jedlá plné cukru, tuku a hlavne solí zbytočne telo unavujú. Hoci cukor je zásobou energie, ale ak dodávame telu veľa energie, ono si ho začne ukladať vo forme tukov. Takisto pri konzumácii nesprávnych cukrov (tých jednoduchých) sa síce energia dodá do tela veľmi rýchlo, ale aj rýchlo vymizne a sme znova unavení.
  • Príliš veľa kofeínu – kofeín je veľmi vďačná látka na povzbudenie organizmu, ale netreba to s ním preháňať. Viac ako 3 – 4 šálky kávy alebo čierneho čaju za deň môže vyvolávať práve opačný efekt.
  • Neporiadok v dome, byte – ak žijeme v neporiadku, či si to chceme alebo nechceme pripustiť, stresuje nás to a odoberá nám to zbytočne veľa energie z tela. V upratanom byte sa predsa oveľa lepšie cítime.

Tip: Prečítajte si článok –  Ako prekonať nespavosť

  • Alkohol pred spaním – alkohol síce znižuje tlak krvi, ale pred spaním nie je veľmi vhodný. Má síce upokojujúci účinok na telo, ale nemusí ísť o pravý odpočinok – spánok. V jednej štúdii sa uvádza, že pitím alkoholu pred spánkom sa zvyšuje tvorba adrenalínu, čiže môže sa stať, že sa budeme budiť počas spánku a telo si tak efektívne neoddýchne.
  • Málo športu a pohybu – nedostatkom pohybu telo chradne a lenivie. Cítime sa viac unavení a nič sa nám nechce. Postačí cvičiť (vhodný je aj tanec, bicyklovanie, plávanie) 2 krát do týždňa cca 15 minút a dostaví sa kondička aj iný, lepší pocit.
  • Nedokážeme oddychovať – stále len samé povinnosti a keď už aj to vyzerá, že si môžeme oddýchnuť, príde niekto a prosí o pomoc. Naučme sa povedať nie a doprajme aj nášmu telu relax. Majme sa viac radi!
Ako prekonať únavu Hodnotenie: 5.00/5 Počet hodnotení 2