Betakarotén – nie len ako antioxidant

Betakarotén (provitamín A) patrí medzi karotenoidy, ktoré sa nachádzajú v rastlinách. Dodáva rastline, teda jej plodu typické červeno – oranžové sfarbenie. V ľudskom tele sa premieňa účinkom chemickej reakcie na nám dobre známy a potrebný vitamín A. Zaraďuje sa medzi silné antioxidanty a okrem toho, že priaznivo pôsobí na naše oči ma jeho konzumácia ešte iné výhody. Potrebujeme ho z niekoľkých dôvodov:

  • Pre výborný zrak – udržuje zrak v dobrom stave. Zabraňuje šeroslepote a preventívne pôsobí aj proti sivému zákalu.
  • Pre ochranu pred rakovinou – tak ako už je spomenuté vyššie, betakarotén patrí medzi naše najznámejšie antioxidanty. Tie zabraňujú fytooxidácii a negatívnemu vplyvu voľných radikálov na náš organizmus. Spomaľuje starnutie buniek a chráni pred rakovinou.

mrkva

  • Pre pekný opálený vzhľad – chráni našu pokožku pred spálením a vznikom rakoviny kože. Funguje tak, že sa ukladá tesne pod kožou a tak vytvára akúsi bariéru pre nežiaduce žiarenie, ktoré by sa inak dostalo až do buniek. A keďže má oranžovú farbu, pokožka krásne stmavne a rýchlejšie sa opáli.
  • Pre mladistvý vzhľad – nakoľko je betakarotén silný antioxidant, zamedzuje nežiaducim chemickým reakciám. Spomaľuje jednu z najmenej žiaducich reakcií a tou je tvorba vrások. Pokožka zostáva hebká a vypnutejšia, bez nejakých výraznejších vrások.
  • Pre zdravé srdce – možno sa to nezdá, ale pozitívne vplýva aj na činnosť srdca. Posilňuje ho a pôsobí preventívne proti kardiovaskulárnym ochoreniam.
  • Pre zvýšenie imunity – ako silný antioxidant zabraňuje rozmnoženiu nežiaducich patogénnych mikroorganizmov v našom tele. Telo sa tak stáva odolnejšie voči vírusom a baktériám.

Kde nájdeme betakarotén? Predovšetkým v mrkve, paradajke, paprike, listovej zelenine, kapuste, špenáte, cvikli, v sušených marhuliach, čerešniach ale aj v slnečnicovom oleji.

 

Dôležité upozornenie! Aby sme získali čo najväčšie množstvo karotenoidov z potravín, je nutné ich tepelne upraviť dusením, varením v pare, blanšírovaním alebo krátkym varením v mikrovlnke – vstrebávanie karotenoidov sa po takejto tepelnej úprave zvyšuje niekoľkokrát. Taktiež pre lepšie vstrebanie do tela by sa mali potraviny bohaté na karotenoidy jesť s malým množstvom oleja, alebo orechov.

Foto: “Garden Fresh Carrots” od “OakleyOriginals” licencovaná pod CC BY 2.0.

Betakarotén – nie len ako antioxidant Hodnotenie: 5.00/5 Počet hodnotení 5