Dôležité rady pre bezpečnejšie a zdravšie potraviny

Veľa ľudí nepozná základné zásady uskladňovania a prípravy potravín tak, aby boli zdraviu neškodné. Potraviny sa dokážu kaziť pri nevhodnej teplote, pri zlej manipulácii a samozrejme zlej hygiene veľmi rýchlo. Keď tieto faktory podceníme, zrazu sa ocitneme na pohotovosti s rôznymi žalúdočnými a inými problémami a ani len netušíme, prečo. A pritom odpoveď je ľahká – nedodržali sme základné zásady. A ktoré sú to?

  1. Umývame, umývame, umývame

Mikroorganizmy sú všade okolo nás, vo vode, v pôde, vo vzduchu, na pokožke. Dôležitá je  hygiena, aby sa nám nedostali zbytočne do tela. Ak nechceme mať žalúdočné problémy, je potrebné – umývať dôkladne všetky riady, dosky na krájanie, príbor, utierky na riad. Samozrejme nevyhnutnosťou je umývanie rúk po toalete, pred prípravou jedál.

  1. Oddeľujme surové jedlo od vareného

Dôvodom je, že surové jedlá (potraviny) obsahujú mikroorganizmy (varené ich majú zničené vysokou teplotou) a tie by sa mohli preniesť na ostatné potraviny, čo samozrejme nechceme. Preto je dôležité uskladňovať varené a surové jedlo zvlášť v nádobách na to vhodných. Tiež je dôležité používať kuchynské náradie špeciálne určené na surové potraviny.

  1. Dôkladne varíme každé jedlo

Dôkladne uvariť jedlo  je nevyhnutné na to, aby sme z jedla odstránili všetky patogénne mikroorganizmy a následne sa tak vyhli mnohým zdravotným ochoreniam. Čo znamená dôkladne uvariť? Variť jedlo pri teplote minimálne 70 stupňov Celzia. Pozornosť treba dbať hlavne na mäso, hydinu a morské živočíchy. Špeciálnu pozornosť vyžaduje aj mleté mäso, rolované pečené mäso, veľké kusy mäsa a celá hydina. Tak isto nezabúdajme uvarené jedlo dôkladne prihriať.

  1. Volíme správnu teplotu pri uskladňovaní

O dôležitosti teploty pri uskladnení asi nie je treba veľmi hovoriť. Stačí nám v lete nechať uverené jedlo v kuchyni pri izbovej teplote na 2 – 3 hodiny a môžeme ju rovno vyhodiť. Mikroorganizmy totižto veľmi obľubujú izbovú teplotu- A v podstate, čím vyššia, tým pre nich lepšia. Preto potraviny čo najrýchlejšie po uvarení odkladajme do chladničky. Dokonca ani v chladničke by sme nemali jedlá skladovať príliš dlhú dobu. Ak potrebujeme mať uskladnené potraviny viac ako 2 – 3 dni, tak ich radšej zamrazme. Následné rozmrazovanie by ale nemalo prebiehať pri izbovej teplote. Jedlo preto radšej rozmrazujte v chladničke. Trvá to síce dlhšie, ale je to bezpečnejšie. Dôležité je, aby ste nezabudli jedlo pred servírovaním udržovať horúce – viac ako 60 stupňov Celzia.

  1. Pozor na vodu a suroviny

Netreba zdôrazňovať, aké dôležité je si pred konzumáciou jedla (potravín – ovocia, zeleniny) samotné jedlo dôkladne umyť. V obchode si treba vyberať čerstvé potraviny, v dobe záruky. Potraviny po dobe záruke bez váhania vyhadzujme, nie sú vhodné pre naše zdravie. Pozor treba dať aj na vodu, ktorú používame, nakoľko tá môže byť kontaminovaná mikroorganizmami. Preto používajme iba hygienicky nezávadnú vodu. Z neznámych zdrojov (rôzne studne, pramene) vodu nepoužívajme.

Po dodržaní týchto základných zásad by sme sa mali vyhnúť zdravotným problémom, ako hnačka, žltačka, vracanie, či iné možno závažnejšie ochorenia a  problémy. K dodržiavaniu týchto zásad vyzýva aj Svetová zdravotnícka organizácia WHO.

Foto: “organic- feast-large” od “U.S. Department of Agriculture
” licencovaná pod CC BY 2.0.

Dôležité rady pre bezpečnejšie a zdravšie potraviny Hodnotenie: 4.89/5 Počet hodnotení 9