Jedzte ryby – sú bohatým zdrojom vitamínov

Apolonia / FreeDigitalPhotos.net

Apolonia / FreeDigitalPhotos.net

Mäso tvorí neodmysliteľnú súčasť jedálnička väčšiny ľudí. Samozrejme, všetkého veľa škodí, ale zaradenie mäsa do svojho jedálnička je podľa odborníkov prospešné. Napríklad také ryby by ste mali konzumovať často.

Ryby môžu byť olejnaté, ako napríklad tuniak, makrela, losos, pstruh a iné, ryby s bielym mäsom (najobľúbenejšia je asi treska), údené ryby a konzervované ryby. Medzi vyhľadávané pochúťky patrí aj kaviár, hoci ten pravý z ikier jesetera z Kaspického mora je drahý. Nemožno zabudnúť ani na takzvané rybie prsty, ktoré sa udomácnili aj u nás.

Pre zdravie je najprospešnejšie konzumovať ideálne čerstvé ryby – nemrazené. Odporúčajú kupovať ryby z chladiaceho boxu. Pri kúpe si všímajte zapojte nielen vizuálne vnemy, ale skúste k nej aj privoňať. Ryba by nemala páchnuť. Taktiež si overte, či boli ryby chované umelo alebo boli vylovené z mora. Pokiaľ sú z mora, všímajte si aj lokalitu výlovu.

Ryba sa dá upraviť na rôzne spôsoby. Zabudnite však na vyprážanie. Každému chutní niečo iné, ale chutne a zdravo pripraviť pokrm z kvalitnej čerstvej ryby, skúste napr. upiecť na panvici, pridajte obľúbenú zeleninu, dochuťte čerstvými bylinkami. Ryby možno piecť aj s kožou, aby nebol pokrm suchý.

Tip: Pokiaľ pečiete rybu bez kože, príliš často ju na panvici neobracajte, aby sa mäso nerozpadlo. Zmrazené ryby nie je vhodné piecť na panvici, pretože sú nasiaknuté vodou a počas prípravy sa ľahko rozpadnú. Vtedy je vhodnejšie použiť techniku pečenia v rúre.

Ryby obsahujú veľké množstvo pre zdravie dôležitých živín – bielkoviny, väčšina rýb je bohatým zdrojom vitamínov skupiny B, napr. vitamín B12, dôležitý vitamín D, omega-3 mastné kyseliny a iné. Môžete skúsiť aj konzumáciu rybieho tuku.

Pozor na parazity! Ryby sú hostiteľmi celého radu parazitov, preto by sme si mali dávať pozor pri konzumácii surových rýb obsiahnutých napr. v japonskom pokrme „suši“.

Hodnotiť článok