Minerály – základ zdravia

SOMMAI / FreeDigitalPhotos.net

SOMMAI / FreeDigitalPhotos.net

Minerálne látky sú nevyhnuté pre správny chod ľudského organizmu, či sa už jedná o makroprvky ako vápnik, horčík, sodík a draslík, a takisto aj ostatné mikroprvky. Existuje celý rad minerálnych látok dôležitých pre zdravie, navyše tie musia byť v tele obsiahnuté v správnom množstve.

Krátkodobo si organizmus dokáže udržať rovnováhu minerálnych látok, pričom ak je ich príjem dlhšiu dobu nižší, než má byť, telo čerpá minerály zo zásob uložených svaloch, kostiach a pečeni.

Môže nastať aj opačný jav, a síce, že je príjem minerálov do tela  priveľmi vysoký, vtedy sa nadbytok z organizmu vylučuje.

Dôležité minerály:

 

Vápnik – nachádza sa nielen v mlieku a mliečnych výrobkoch, ale aj zelenej listovej zelenine, v sardinkách v konzerve a iné Bohatý na vápnik je aj mak

Horčík – dobrým potravinovým zdrojom sú orechy, kvalitná čokoláda s vysokým obsahom kakaa prípadne kakao samotné, celozrnné obilniny, strukoviny alebo aj zelená listová zelenina, a iné

Draslík – jedzte orechy, špenát, čerstvé prípadne sušené ovocie, mandle, banány, avokádo, zemianky a strukoviny a iné

Sodík – obsiahnutý najmä v stolovej soli, kyslá kapusta a iné

Fosfor – nájdete ho v rybách, orechoch, maku, syroch a iné

Železo – tmavozelená listová zelenina, vnútornosti, chudé mäso, zemiaky, vaječný žĺtok, strukoviny, ryby a iné

Zinok – huby, červené mäso, tekvicové jadierka, slnečnicové semiačka, ryby, orechy a iné

Chróm – dary mora, červené mäso, vaječný žĺtok a iné

Jód – stolová soľ obohatená jódom, ryby, dary mora a iné

Meď – orechy, kakao, vnútornosti, dary mora, huby, semiačka a iné

Mangán – orechy, nelúpaná ryža, celozrnný chlieb, strukoviny a iné

Molybdén – pečeň, strukoviny, droždie, celozrnné obilniny a iné

Ďalej aj selénsíra.

Hodnotiť článok