Potraviny pre lepší zrak

Už v detstve nám hovorili, že máme jesť veľa mrkvy a budeme mať dobrý zrak. A prečo vlastne mrkvu? Pretože obsahuje karotenoidy (hlavne betakarotén), ktoré zlepšujú zrak. Ale je aj mnoho iných potravín, ktoré nám v tomto pomáhajú a okrem karotenoidov sú v nich obsiahnuté aj iné látky dôležité pre zdravie našich očí. Skúsme si teda predstaviť aspoň niektoré z nich.

oci_zrak

  • Mrkva – tak ako je už spomenuté vyššie, mrkva obsahuje vysoký podiel betakaroténu, čo je vlastne provitamín A. Ten sa v našom tele premieňa na vitamín A a snáď nikomu netreba hovoriť, že je vitamín A dôležitý pre naše oči. Pomáha aby sme videli lepšie v šere, ale aj napomáha správnemu fungovaniu sietnice a ostatných častí oka. Dokonca betakarotén dokáže znižovať riziko sivého zákalu.
  • Listová zelenina – najmä špenát, kapusta, hlávkový šalát, ktoré obsahujú látku luteín a  Obe látky pomáhajú chrániť oko pred škodlivým ÚV žiarením, ktoré inak poškodzuje zrak.
  • Vajce – budeme sa čudovať, ale áno, ja vajce patrí medzi prospešné potraviny pre naše oči. Konkrétne žĺtok obsahuje veľké množstvo už spomínaného luteínu, potom lecitínu či cysteínu, ktoré sú prospešné pre zdravé fungovanie oka.
  • Čierne ríbezle – sú zdrojom veľmi významných antioxidantov, ktoré telu veľmi pomáhajú predchádzať  akýmkoľvek nežiaducim chemickým reakciám. Taktiež obsahujú veľa vitamínov posilňujúcich zrak.
  • Orechy – napr. v mandliach nájdeme vitamín E, ktorý je potrebný pre správne fungovanie oka a dokáže spomaliť starnutie oka. Kešu oriešky okrem iného obsahujú aj spomínaný betakarotén či zinok a horčík.
  • Citrusové plody- kvôli vysokému obsahu vitamínu C znižujú riziko vzniku makulárnej degenerácie, šedého zákalu a celkovo prospievajú očiam.
  • Strukoviny – v dnešnej dobe tak veľmi ospevované. Okrem iných pozitívnych účinkov na náš organizmus, aj vďaka vyššiemu obsahu zinku chránia šošovku oka a zabraňujú iným degeneráciam oka.
  • Olivový olej – jeho bohaté zloženie pozitívne vplýva na celé naše telo vrátane očí.
  • Cesnak, cibuľa – nachádza sa v ňom okrem iného aj síra, ktorá je nevyhnutná na vytváranie glutationu (antioxidant), látky dôležitej pre dobrý zrak. Cesnak rozširuje a prečisťuje cievy, čo pozitívne prospieva aj cievam v oku.
  • Víno – o pozitívnych účinkoch vína sa toho už veľa popísalo. Má výborný vplyv na naše srdce, cievy a krv, čiže nám zlepšuje aj cirkuláciu krvi v oku.
  • Morské ryby – sú významným zdrojom vitamínu D a 3- omega mastných kyselín, ktoré pozitívne vplývajú na stavbu bukových membrán v celom tele aj oku. Taktiež sa odporúča konzumovať morské ryby ľudom, ktorí trpia syndrómom tzv. suchého oka.
  • Čučoriedky – vysokým obsahom antokyanínov nám zlepšujú videnie hlavne v noci a v šere. Práve spolu s mrkvou sú zložkou mnohých očných výživových doplnkov.

Foto: “Green Eyes” od “Danielle Elder” licencovaná pod CC BY 2.0.

Potraviny pre lepší zrak Hodnotenie: 4.67/5 Počet hodnotení 3