Semienka a jadierka – zdravá pochúťka nielen pre dospelých

Poslednú dobu sa do módy dostala konzumácia rôznych semiačok ako spôsob zdravej výživy. Ale nie je to nič nové, toto vedeli už aj naši predkovia. Chutné a zdravé semiačka a jadierka rôznych rastlín by nemali chýbať v našom jedálničku či už ako súčasť jedla alebo maškrty. A nielen pre dospelých, ale aj pre deti!

  • Slnečnicové semienka – slnečnicu pozná asi každý z nás. Je to rastlina, ktorá obľubuje teplo a svetlo a vďaka nim sa v jej plodoch vyvinie množstvo prospešných látok. Môžeme ich použiť v studenej kuchyni do rôznych šalátov, ale aj na posypanie chleba či pečiva pri pečení. Už 2 polievkové lyžice týchto semiačok nám zabezpečia dennú dávku vitamínu E (ten je výborný antioxidant). Okrem vitamínu E obsahujú vitamíny B1, B5, minerály ako vápnik, zinok, horčík, selén, železo a taktiež omega mastné kyseliny ale aj bielkoviny. Preto majú veľa pozitívnych účinkov na naše zdravie. Znižujú krvný tlak, upravujú činnosť štítnej žľazy, zabraňujú anémii, pomáhajú budovať svalstvo. Mladým dievčatám pomáhajú s akné, vlasy získavajú pevnosť a lesk a taktiež nechty sa nelámu. U malých detí sú skvelým pomocníkom pri hnačkách.
Foto: “Sunflower Seeds” od “oatsy40 ” licencovaná pod CC BY 2.0.

Foto: “Sunflower Seeds” od “oatsy40” licencovaná pod CC BY 2.0.

  • Tekvicové jadierka – asi jedny z najznámejších jadierok vôbec. Sú bežne dostupné v našich zemepisných šírkach, keďže tekvicu vieme ľahko dopestovať a sú veľmi zdravé. Sú výbornou náhradou pre deti namiesto čipsov, majú nižšiu energetickú hodnotu a samozrejme neobsahujú tie nezdravé tuky, ale práve naopak, telu prospešné 3 a 6 omega mastné kyseliny. Tieto semienka podporujú dokonca chudnutie, vyplavovanie látok z tela, odstraňujú zlý cholesterol, udržujú kosti pevné a prečisťujú telo. Okrem zdravých tukov obsahujú rôzne minerály, či už železo, zinok, sodík, draslík, fosfor, vápnik, mangán, taktiež vitamíny A, B, E, C a aj kyselinu listovú, ktorá je dôležitá v tehotenstve. Konzumovať by ju okrem detí a žien mali aj muži, pretože zabraňujú vzniku prostaty.
Foto: “Seeds” od “Lisa Padilla ” licencovaná pod CC BY 2.0.

Foto: “Seeds” od “Lisa Padilla” licencovaná pod CC BY 2.0.

  • Chia semienka – semienka šalvie hispánskej sú pre nás novinkou, no patria medzi najvýživnejšie semienka na svete. Majú vysoký podiel vlákniny a bielkovín, vitamínu C, železa, horčíka, omega 3 mastných kyselín a antioxidantov. A čo je skvelé, obsahujú až 5 násobne viac vápnika ako mlieko !!! Zabraňujú vzniku Alzheimerovej choroby, bojujú proti osteoporóze a práve vďaka spomínanému vysokému obsahu vápnika sú vhodné pre deti v období rastu a pre ženy v menopauze. Znižujú hladinu cukru v tele, prospievajú cievam, srdcu, pečeni a dodávajú energiu. Prisypať si ich môžeme do šalátov, jogurtu ale aj do rôznych nápojov.
Foto: “chia seeds” od “Stacy Spensley ” licencovaná pod CC BY 2.0.

Foto: “chia seeds” od “Stacy Spensley” licencovaná pod CC BY 2.0.

  • Ľanové semienka – z tejto rastliny je síce viac propagovaný olej, ale aj konzumácia semiačok má veľa pozitív. Dajú sa použiť pri pečení chleba na posýpku, ale aj do šalátov, či jogurtu alebo musli. Tieto tmavohnedé, drobné semiačka obsahujú vysoký podiel omega 3 mastných kyselín, ale aj minerály, vitamín E, lignany, antioxidanty a vlákninu. Práve kvôli vláknine celé semiačka výborne prečisťujú hrubé črevo (pri zápche) a v kombinácii s antioxidantmi dokonale prečisťujú celé telo. Pomleté znižujú hladinu zlého cholesterolu, podporujú imunitu, znižujú krvný tlak. Zasýtia dobre žalúdok a tým znižujú chuť na jedlo, čiže pomáhajú pri udržiavaní hmotnosti a taktiež majú pozitívny účinok pri znižovaní cukru v tele. Dokonca odvar z nich pomáha deťom pri zápale priedušiek.
Foto: “Brown Flax Seeds” od “HealthAliciousNess ” licencovaná pod CC BY 2.0.

Foto: “Brown Flax Seeds” od “HealthAliciousNess” licencovaná pod CC BY 2.0.

  • Sezamové semienka – tieto malé, svetlé semienka, ktoré sa s obľubou používajú ako posýpka rôznych pagáčikov, koláčikov sú obrovskou zásobárňou zdraviu prospešných látok. Okrem omega 6 mastných kyselín obsahujú kyslinu olejovú, flavonoidy, vlákninu, aminokyseliny, bielkoviny, vitamíny skupiny B, železo, mangán, horčík, zinok a selén. Účinkom týchto látok znižujú cholesterol, preventívne pôsobia proti osteoporóze a konzumovať by ich mali aj deti na správnu stavbu kostí, bojujú proti vysokému krvnému tlaku, bolestiam hlavy. Pôsobia antioxidačne a chránia pečeň. Slečny by mali po nich siahnuť tak týždeň pred menštruáciou, zabraňujú totižto kŕčom a bolestiam. Vlasom prinavracajú pružnosť a lesk.
Foto: “Sesame seeds in my frying pan” od “Tobias Klüpfel ” licencovaná pod CC BY 2.0.

Foto: “Sesame seeds in my frying pan” od “Tobias Klüpfel” licencovaná pod CC BY 2.0.

Semienka a jadierka – zdravá pochúťka nielen pre dospelých Hodnotenie: 5.00/5 Počet hodnotení 7