Vitamín D a jeho význam

Vitamín D, inak aj kalciferol, patrí do skupiny vitamínov rozpustných v tukoch. Je to jeden z vitamínov, ktorý je asi najviac podceňovaný. V našom tele sa nachádza približne 30 000 génov, a z nich práve až okolo 3000 ovplyvňuje vitamín D. Okrem toho pozitívne ovplyvňuje mnohé orgány ako napr. kostná dreň, prsníky, obličky, pokožka, sietnica, žalúdok.

slnko_vitamin_D

Na čo teda všetko tento vitamín pôsobí blahodárne?

  • Spevňuje kosti – ochrana pred osteoporózou
  • Chráni pred vznikom: sklerózy multiplex, depresie, psoriázy, svalovej dystrofie, tuberkulózy, cukrovky, epilepsie, neplodnosti
  • Bojuje proti vysokému krvnému tlaku
  • Lieči schizofréniu
  • Predchádza tvorbe rôznych rakovín – čriev, prsníkov, žalúdka, pľúc, vaječníkov, kože, prostaty, pankreasu, ….
  • Posilňuje imunitu – bojuje proti chrípke, prechladnutiu

Ako ho získame? Za normálnych okolností sa vitamín D tvorí v pokožke pôsobením slnečného žiarenia. Problém však býva najmä v zimných mesiacoch, kedy je slnečných lúčov menej, preto ho musíme najmä v zimných mesiacoch dopĺňať vhodnou potravou. Bohato je zastúpený v rybách, rybom tuku, v mlieku, vajciach, pečienke, celozrnných výrobkoch.

Ako sa prejavuje jeho nedostatok a čo spôsobuje? To, že máme nedostatok vitamínu D v tele sa prejaví najmä u detí krivicou, u dospelých mäknutím kostí. Pri jeho nedostatku v tele sa až 3,5 krát viac zvyšuje výskyt rakoviny prostaty či hrubého čreva. Uvádza sa, že optimálnym množstvom vitamínu D v krvi by malo byť všeobecne 20-56 ng/ml (50-140 nmol/l). Táto hodnota je však iba všeobecná. Dôležité je vedieť, že jeho hladina by nemala klesnúť pod 32 ng/ml (80 nmol/l). Hladina nižšia ako 20 ng/ml (50 nmol/l) sa považuje za vážny nedostatok a výrazne zvýšené riziko rôznych rakovín.

Dôležité upozornenie! Tak ako je nebezpečný nedostatok tohto vitamínu, tak isto je nebezpečný aj jeho nadbytok v tele. Za nadbytok sa považuje hodnota nad 100 ng/ml. Vtedy dochádza k zadržiavaniu vápnika a fosforu čo vedie k zvápenateniu mäkkých častí tkanív, obličiek a srdca čo vedie až k predčasnej úmrtnosti.

Ak si nie sme istí, či máme dostatok vitamínu D v tele, určite si sami nerobme nejakú diagnostiku a neordinujme si zvýšený jeho príjem. Aby sme si boli istí, absolvujme radšej rozbor krvi u lekára.

Foto: “TFCD shoot of Timi – Summertime” od “Andrew Dobos” licencovaná pod CC BY 2.0.

Vitamín D a jeho význam Hodnotenie: 4.67/5 Počet hodnotení 3